طرز تهیه خوراک لوبیا پخته شده با بیکن

به گزارش مجله سرگرمی، لوبیا، یکی از ارزان‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی، می‌تواند با افزودن چند مادۀ ساده، به یک غذای لذیذ و سرشار از پروتئین تبدیل شود. خوراک لوبیای پخته با بیکن، ترکیبی از طعم‌های قدیمی و آشناست که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند. با پیروی از این دستور پخت آسان، می‌توانید یک وعده غذایی گرم و لذیذ برای خانواده یا مهمانان خود تهیه کنید.

طرز تهیه خوراک لوبیا پخته شده با بیکن

برای مطالعه بیشتر با parisro.ir:  سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

ما در این مقاله قصد داریم از لوبیا قرمز استفاده نماییم و دانستن نکاتی درباره این ماده مغذی خالی از لطف نخواهد بود. لوبیا قرمز ، به عنوان ماده غذایی مقوی و دلپذیر در سبد غذایی بیشتر خانواده ها واقع شده است. طبخ انواع غذا مانند سوپ، خورشت و سالاد با این نوع لوبیا، جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرکالری محسوب شده و احتیاج روزانه بدن را به انواع مواد معدنی و ویتامین ها تأمین می نماید. این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری و چربی کم، وعده غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون و اضافه وزن محسوب می گردد. پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و یاری به سلامت قلب و برخورداری از اندام متناسب از جمله خواص مصرف لوبیای قرمز است.

نصف فنجان لوبیا قرمز حاوی 100 کالری انرژی است و مصرف این میزان در روز 26 درصد از پروتئین مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید. مصرف پروتئین به تنظیم قند خون بدن یاری نموده و از ابتلا به اضافه وزن جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است، مصرف این مقدار لوبیا قرمز در روز، یک چهارم فیبر مورد احتیاج بدن را تأمین نموده و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می گردد.

کاهش کلسترول خون و تنظیم ضربان قلب از دیگر خواص مصرف این نوع لوبیا است. لوبیا قرمز منبع مناسبی از آهن به شمار رفته و تأمین انرژی مورد احتیاج روزانه و سلامت استخوان ها از خواص آن محسوب می گردد. همچنین این ماده غذایی جایگزین مناسبی برای انواع گوشت است. داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا همواره کار آسانی نیست. اگر چه یک کاسه لوبیا قرمز پخته شده حاوی 240 کالری و 45 گرم کربوهیدرات است، ولی کمتر از یک گرم شکر و چربی به بدن می دهد. کربوهیدرات پیچیده این لوبیا آهسته تر هضم می شوند و انرژی طولانی مدت را برای شما تامین می نماید و پس از مصرف آن بدن دچار افت یک مرتبه انرژی که در هنگام مصرف کربوهیدرات های قندی رخ می دهد نمی شوید.

مواد لازم جهت تهیه خوراک لوبیا

لوبیا چیتی1 پیمانه
بیکن4 ورق
پیاز سفید نگینی خرد شده1 عدد متوسط
فلفل سبز2 عدد
سیر4 حبه
آب لیمو تازه1 قاشق سوپ خوری
گشنیز ساطوری شده1/4 پیمانه
نمک، فلفل قرمز، آویشن، زیره سبزبه میزان لازم

رب گوجه فرنگی

2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه خوراک لوبیا پخته شده با بیکن

1- ابتدا بیکن ها را در تابه تفت دهید و از تابه خارج کنید.

2- پیاز نگینی خرد شده، سیر و فلفل سبز خرد شده را تفت دهید.

3-لوبیا پخته و نرم شده را به تابه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و سایر ادویه جات را در این مرحله بیفزایید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

4- بیکن های از قبل تفت داده شده را به خوراک اضافه کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید و با گشنیز خرد شده تزیین کنید.

5- آب لیموی تازه را به عنوان چاشنی همراه با خوراک سرو کنید.

نکاتی که در هنگام پخت خوراک لوبیا باید بدانید

  1. در صورت در دسترس نبودن بیکن می توانید ژامبون گوشت با کیفیت را جایگزین بیکن کنید.
  2. برای از بین بردن نفخ حبوبات می توانید لوبیا را از قبل در آب خیس کنید و چندین مرتبه آب آن را عوض کنید.
  3. برای خوش رنگ شدن خوراک لوبیا حتما رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید.
  4. در صورت تمایل از قارچ تفت داده شده با کره بهره ببرید.

اگر آب لیمو را به تابه اصلی بیفزایید رنگ خوراک تغییر خواهد نمود.

خواص مواد اولیه 

لوبیا : لوبیا، میوه‌ای پروتئین‌دار از خانواده بقولات، مواد مغذی فراوانی مانند فیبر، آهن، فولات، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه ب را فراهم می‌کند. انواع مختلف لوبیا مانند لوبیای سفید کcauche در این غذای خوشمزه استفاده می‌شود و به خاطر بافت نرم و طعم ملایم، مورد پسند بسیاری از مردم است.

بیکن : بیکن، گوشت گاو یا خوک دودی شده ای است که به این غذا طعم و بافت بی‌نظیری می‌بخشد. دودی شدن بیکن باعث ایجاد طعم دودی و تلخ در آن می‌شود که با طعم ملایم لوبیا ترکیب خوبی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چربی بیکن به غنی شدن طعم کمک می‌کند.

پیاز : پیاز، سرشار از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هاست و نقش مهمی در تأمین عطر و طعم این خوراک دارد. پیازهای خردشده در ابتدای پخت، به غذا عطر و طعم تازه‌ای می‌بخشند و زمینه را برای ادغام طعم‌های بیکن و لوبیا فراهم می‌کنند.

سرکه و شکر : سرکه با اسیدیته خود، به تعادل طعم کمک می‌کند و شکر، طعم شیرین ملایمی را به خوراک می‌افزاید. ترکیب این دو ماده، حس ترش‌شیرینی را ایجاد می‌کند که با طعم دودی بیکن و طعم گیاهی لوبیا هماهنگی خوبی دارد.

آب : آب، عنصر اصلی در پخت لوبیاست. لوبیا در طول پخت، آب را جذب می‌کند و منبسط می‌شود. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که لوبیا در آن بپزد اما خیلی رقیق نشود. آب اضافی را می‌توان در انتهای پخت تبخیر کرد تا سس غلیظ‌تری به دست آید.

نمک و فلفل : نمک و فلفل، دو ادویه پایه در آشپزی هستند که در این دستور نیز نقش مهمی دارند. نمک، طعم غذا را تقویت می‌کند و فلفل، تندی و گرمای مطلوبی را به آن می‌افزاید. میزان استفاده از این دو ادویه باید متناسب با سلیقه شخصی باشد.

آویشن و جعفری : سبزیجات معطر مانند آویشن و جعفری، عطر و طعم تازه‌ای به خوراک لوبیا می‌دهند. آویشن با طعم گیاهی و تلخ خود و جعفری با طعم نعنایی و تازه‌اش، ترکیب فوق‌العاده‌ای را با دیگر مواد تشکیل می‌دهند.

زردچوبه : زردچوبه، ادویه‌ای قدرتمند و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کند: اول آنکه طعم غنی و گرمی را به غذا می‌افزاید و دوم اینکه رنگ زردطلایی زیبایی را به آن می‌بخشد و آن را جذاب‌تر می‌کند.

روغن : روغن، عامل اصلی برای تفت دادن مواد در ابتدای پخت است. روغن زیتون یا روغن آفتابگردان، گزینه‌های خوبی هستند زیرا دمای دود بالایی دارند و طعم بیکن و سایر مواد را بهتر منتقل می‌کنند. کمی روغن به غذا بافت نرم و لطیف می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای : فلفل دلمه‌ای تازه یا کنسرو شده، یک افزودنی اختیاری اما پرطرفدار در این غذاست. فلفل دلمه‌ای شیرین، با رنگ و طعم خود، جلوه‌ای دیداری و طعمی خاص به این خوراک می‌بخشد. می‌توان آن را هنگام سرو یا در انتهای مرحله پخت اضافه کرد.

سخن پایانی

خوراک لوبیا پخته شده با بیکن یک انتخاب عالی برای یک غذای خانگی، سالم و لذیذ است. ترکیب لوبیا، بیکن و سایر مواد تازه، این غذا را به یک منبع غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی تبدیل می‌کند که می‌تواند به سلامتی شما کمک کند. پس چرا این غذای خوشمزه و مغذی را امتحان نمی‌کنید؟

 
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148625

به "طرز تهیه خوراک لوبیا پخته شده با بیکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خوراک لوبیا پخته شده با بیکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید