طرز تهیه آبگوشت بادمجان با طعم های گرم و محلی

به گزارش مجله سرگرمی، آبگوشت بادمجان یکی از غذاهای کلاسیک و محبوب در آشپزی ایرانی است. این غذای لذیذ با ترکیبی از طعم های گرم و محلی پخته می شود و نمایانگر غنای فرهنگی و تنوع مواد غذایی در ایران است. از طریق این دستور پخت، ما به بررسی مواد تشکیل دهنده آن و ویژگی های منحصر به فردشان می پردازیم.

طرز تهیه آبگوشت بادمجان با طعم های گرم و محلی

برای مطالعه بیشتر با 8sharj.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بادمجان

  • گوشت گردن گوسفند 200 گرم
  • بادمجان ورقه نموده و سرخ نموده چهار عدد درشت
  • لوبیا چیتی پخته شده نصف پیمانه
  • نخود و لوبیا پخته شده یک پیمانه
  • عدس نصف پیمانه
  • پیاز یک عدد درشت
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
  • آب ولرم دو پیمانه
  • پیاز داغ یک قاشق غذاخوری
  • سیر داغ یک قاشق غذاخوری
  • کشک دو تا سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه آبگوشت بادمجان

مرحله اول

برای آغاز پیاز را به صورت نسبتا درشت و هلالی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن حسابی داغ گردد. سپس پیاز را با حرارت متوسط تفت دهید تا نرم گردد.

مرحله دوم

گوشت گردن گوسفند را اضافه کنید و با پیاز کمی تفت دهید. سپس زردچوبه، فلفل و نمک را اضافه کنید.

مرحله سوم

بعد از کمی تفت دادن یک پیمانه آب ولرم اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تا مواد به مدت 15 دقیقه روی حرارت کم بمانند.

مرحله چهارم

بعد از یک رب لوبیا چیتی و نخود و لوبیا و عدس را اضافه کنید. دوباره یک پیمانه دیگر از آب ولرم به قابلمه اضافه کنید. بلافاصله بادمجان ها را هم که از قبل سرخ کردید همراه پیاز داغ و سیر داغ اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تا مواد به مدت 20 دقیقه روی حرارت کم بیشتر جا افتاده و مزه ها به خورد هم روند.

مرحله پنجم

بعد از 20 دقیقه دو قاشق کشک اضافه کنید و دوباره در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مواد به مدت 10 تا 15 دقیقه دیگر روی حرارت کم بمانند.

مرحله ششم

آبگوشت بادمجان آماده است. آن را داخل یک کاسه سرو نموده و با پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشک تزیین کنید. نوش جانتان!

خواص مواد اولیه 

بادمجان: بادمجان، میوه ای پرمغذی و سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه ناجین است. این ماده مغذی ارزشمند برای سلامت قلب و کنترل قند خون مفید است. بادمجان همچنین سرشار از فیبر و ویتامین های گروه B است که به هضم بهتر غذا کمک می کنند.

گوشت گوسفندی: گوشت گوسفندی یکی از اجزای اصلی این غذاست و منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا است. این گوشت حاوی آهن، روی و ویتامین B12 است که برای سلامت بدن ضروری هستند. علاوه بر این، گوشت گوسفندی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 سالم است.

پیاز: پیاز یکی دیگر از مواد اصلی در این دستور پخت است. پیاز سرشار از کوئرستین، یک فلاونوئید قدرتمند آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب و خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند. پیاز همچنین منبع خوبی از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان های دیگر است.

سیر: سیر دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهابی قوی است. این ماده غذایی حاوی آلیسین است که به کاهش فشار خون و کنترل کلسترول کمک می کند. سیر همچنین سرشار از ویتامین B6، منگنز و سلنیوم است که برای سلامت بدن ضروری هستند.

رب گوجه فرنگی: رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی های کلیدی در این غذاست. این ماده غذایی سرشار از لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت از سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان کمک می کند. رب گوجه فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم است.

زردچوبه: زردچوبه یک ادویه گیاهی با خواص ضد التهابی قوی است. کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است. این ادویه همچنین به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند.

فلفل قرمز: فلفل قرمز سرشار از کاپسایسین، یک ترکیب فعال گیاهی است که به کاهش التهاب و بهبود متابولیسم کمک می کند. این ادویه همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد سرطانی است. فلفل قرمز می تواند به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها کمک کند.

آبلیمو: آبلیمو منبع غنی از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. این ماده غذایی همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. آبلیمو به هضم بهتر پروتئین ها و جذب بهتر آهن از منابع گیاهی کمک می کند.

نمک و فلفل سیاه: نمک و فلفل سیاه از ادویه های اصلی در این دستور پخت هستند و به غنی سازی طعم غذا کمک می کنند. فلفل سیاه سرشار از پیپرین است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. نمک نیز برای تنظیم فشار اسمزی بدن و انتقال ایمپالس های عصبی ضروری است.

روغن: روغن مورد استفاده در این دستور پخت معمولاً روغن مایع گیاهی است. روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا-6 و امگا-9 هستند که برای سلامت قلب و کنترل التهاب مفید هستند. روغن همچنین به جذب بهتر ویتامین های محلول در چربی کمک می کند.

سخن پایانی

آبگوشت بادمجان یک غذای سنتی و خوشمزه است که با ترکیبی از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها پخته می شود. این غذا نه تنها لذیذ است، بلکه منبع غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی است. با دنبال کردن این دستور پخت، شما می توانید از طعم های گرم و محلی لذت ببرید و در عین حال یک وعده غذایی سالم و مغذی را تجربه کنید.

انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56735

به "طرز تهیه آبگوشت بادمجان با طعم های گرم و محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت بادمجان با طعم های گرم و محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید